Studiedag 20222
Een business plan

Studiedag Accounting Education - 2022

De jaarlijkse studiedag Accounting Education gaat dit jaar door op donderdag 28 april 2022.

We kijken er alvast naar uit u opnieuw, on campus, te mogen verwelkomen! 

Programma

  • 09.30 u.  Verwelkoming door professor Evelien Opdecam
  • 09.40 u.  Masterclass Accounting Education (NABO) (Laura Claeys, Patricia Everaert en Evelien Opdecam)
  • 10.00 u.  Business plan (Stefanie De Bruyckere)
  • 12.00 u.  Pauze
  • 13.00 u.  Hot topics in accounting (prof. Jan Verhoeye)
  • 14.30 u.  Workshop 1 (naar keuze)
  • 15.30 u.  Pauze
  • 16.00 u.  Workshop 2 (naar keuze)
  • 17.00 u.  Einde

Inhoud

Business plan

De mini-onderneming is al lang een vaste waarde in vele klassen. Alvorens je de mini-onderneming opstart, maak je eerst een businessplan op. De opmaak van een businessplan ondersteunt ook startende ondernemers in hun strategische beslissingen. Het ontbreken van dergelijk plan is één van de redenen van faillissementen. In deze sessie bieden we een gestructureerde aanpak aan en bespreken we stapsgewijs de opbouw van een businessplan. HOGENT heeft in samenwerking met UGent een workshop uitgewerkt waarbij een businessplan kritisch geanalyseerd en geëvalueerd wordt. Deze workshop wordt uitgebreid toegelicht en het nodige materiaal wordt ter beschikking gesteld.

Hot topics in accounting

In deze sessie zal de voorzitter van de CBN ingaan op enkele actuele onderwerpen waar bijzonder veel vraag naar is vanuit het secundair onderwijs.

Workshops

Jaarrekeningen in de klaspraktijk: een uitgewerkte oefening (Laura Claeys, Elke Minnaert en Eva Blondeel)

Jaarrekeningen vormen niet alleen het finale doel van boekhouden, ze bieden tevens een schat aan informatie. De verworven kennis in het secundair onderwijs biedt leerlingen de mogelijkheid om een jaarrekening te interpreteren. Tijdens deze interactieve workshop gaan we aan de slag met een aantal jaarrekeningen, binnen een actuele context. Als leerkracht maak je kennis met een oefening die rechtstreeks gelinkt is aan de interpretatie van jaarrekeningen en de actualiteit. Deze oefening kan onmiddellijk ingezet worden binnen je eigen klaspraktijk.

Ondernemend onderwijs: een pitch (Davy Vercruysse en Amelie Van Hove)

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen een goede pitch geven waarmee ze in twee minuten tijd een business idee voorstellen? Wat is de ideale structuur van een pitch en hoe kan je die overbrengen aan je leerlingen? In deze workshop werken we met de NABC-methode (die zowel op business- als onderzoekscontent kan worden toegepast). Je maakt in deze workshop zelf een pitch rond een bepaald thema. Daarnaast geven we ook verschillende tips & tricks mee zodat je zelf de workshop kan gebruiken voor je leerlingen.

Boekhouden binnen de nieuwe leerplannen van het KOV: hoe pakken we dit aan (Patricia Everaert en Lize Vanderstraeten) 

Binnen de nieuwe leerplannen economie ligt meer nadruk op boekhouden. We gaan in deze workshop dieper in op de inhouden van het leerplan, daarnaast bieden we een forum tot reflectie aan om het boekhoudonderricht concreet aan te pakken.

De nieuwe leerplannen (bedrijfs)economie van het GO! gebasseerd op de taxonomie van Bloom: een visualisatie (Véronique Leuntjens en Evelien Opdecam)

Door de modernisering zijn de leerplannen grondig hervormd. De nieuwe eindtermen zijn gebaseerd op de herziene taxonomie van Bloom. De leerplannen van het GO! met betrekking tot boekhouden vormen het uitgangspunt van deze workshop. We willen jullie graag een visualisatie bieden van die leerplannen. Daarnaast willen we stil staan bij de verschillende cognitieve niveaus en te behalen eindtermen. Tot slot bieden we ook verschillende manieren aan om deze eindtermen te evalueren. 

 

Deelname is gratis, maar online inschrijven is verplicht.