NABO

Steunend op zowel rijke vakinhoudelijke, als vakdidactische kennis werd er een nieuwe aanpak boekhoudonderricht (NABO) ontwikkeld om leerlingen te laten kennis maken met boekhouden, en zo op een efficiënte en aangename manier inzicht te verwerven in de jaarrekening van een onderneming.

De nieuwe aanpak vertrekt hierbij uit onderstaande basispijlers:

  • Starten vanuit de helikopterview: de methode start vanuit het globale beeld en de brede context om pas later de techniek aan te leren.
  • Waag de sprong als ondernemer: we introduceren boekhouden aan de hand van een startende onderneming, zodat leerlingen de impact zien van de verschillende beslissingen op de ‘gezondheid’ van de onderneming.
  • Inzetten op financiële geletterdheid: hoe ontstaat winst (of verlies) in een onderneming?
  • Diepere vorm van leren: het finale doel is meer inzicht te verwerven en minder nadruk te leggen op het vanbuiten leren.
  • Actief leren staat centraal: “Learning by doing” eerder dan “learning by watching”.
  • Boeiend: inspelen op de interesses en leefwereld van de jongeren.