deep learning

Authors:

Patricia Everaert,
Evelien Opdecam
Sophie Maussen

Datum:

Bij een diepgaande leerbenadering is de manier van leren minstens zo belangrijk als de tijdsinvestering.

Diepgaand versus oppervlakkig studeren

Everaert, P., Opdecam, E., & Maussen, S. (2017). The relationship between motivation, learning approaches, academic performance and time spent. Accounting Education,26(1), 78-107.

Het hoger onderwijs maakte - zeker in de opleidingen die gedoceerd worden aan de FEB - een fundamentele shift door in de afgelopen jaren. Dit mede op vraag van werkgevers, zij zijn al lang niet meer op zoek naar werknemers die louter een paar economische modellen kunnen uitleggen. Er wordt verwacht dat de nieuwe economische werkkrachten naast theoretische kennis ook over een heel repertoire aan nuttige vaardigheden en competenties beschikken.

Om aan deze wens tegemoet te komen, volstaat het dus niet meer dat studenten feiten en formules uit hun cursus uit het hoofd leren. Hun opleiding verplicht hen om nu ook bepaalde technieken en vaardigheden onder de knie te krijgen.

Deze evolutie legt de discrepantie tussen twee verschillende leerbenaderingen bloot: oppervlakkig versus diepgaand leren. 

 

Download de paper hier.

Voor de slides met betrekking tot de paper verwijzen we naar de pdf hieronder.