Choice between lecture-based learning and team learning

Everaert Patricia
Opdecam Evelien

Keuze tussen geleide oefeningen en oefeningen in teams werkt motiverend

Choice between lecture-based learning and team learning

Opdecam, E. & Everaert, P. (2019). Choice-based learning: lecture-based or team learning? Accounting Education, 28(3), 239-273.

In deze paper onderzoeken we de keuze, die studenten inde 1ste bachelor krijgen tussen enerzijds geleide oefeningen en anderzijds oefeningen in teams. Een quasi-experiment met een pre-test en een post-test werd opgezet over verschillende jaren, voor een grote groep studenten voor het vak Accounting B.  Studenten konden zelf de keuze maken tussen één van deze twee leerpaden, bij het begin van het semester.  Data werd verzameld bij 2756 studenten, over verschillende academiejaren. Gebaseerd op zowel kwantitatieve als kwalitatieve data, onderzoekt deze paper het effect van “de keuze” op tevredenheid en leerprestaties van studenten.

De resultaten tonen aan dat teamgericht leren een positief effect heeft op de leerresultaten van de studenten.  Studenten, die oefeningen volgen in teams worden aangespoord om de oefeningen eerst thuis individueel voor te bereiden, zodat tijdens de les een discussie over de oplossing binnen het team kan gebeuren.  De assistent speelt hier een coachende rol en stuurt bij waar nodig en bespreekt de oplossing op het einde heel kort, klassikaal. Er zijn geen punten te verdienen doorheen het jaar en de teams moeten ook geen “product” afgeven. Met andere woorden, er wordt enkel gewerkt op intrinsieke motivatie. Studenten die deelnamen aan het teamgericht leren vertonen een hogere leerwinst dan studenten die deelnamen aan de geleide oefeningen, waarbij gecontroleerd wordt voor verschillen in geslacht, bekwaamheid en academiejaar.

Wanneer studenten geconfronteerd worden met de keuze, kiest ongeveer één derde van de studenten voor de teams.  Er zijn wel verschillen merkbaar over de jaren heen, maar in de meeste gevallen kiest de meerderheid van de studenten voor geleide oefeningen.  Deze laatste werkvorm is voor de studenten, een werkvorm waarmee ze vertrouwd zijn uit het vorige semester.

Beide groepen van studenten zijn heel tevreden met de gemaakte keuze, maar voor studenten die kozen voor de teams is de keuze tevredenheid net iets hoger in vergelijking met studenten die kozen voor geleide oefeningen. Ook voor de lesgevers zorgt deze keuze in het aanbieden van verschillende didactische werkvorm voor grotere werktevredenheid. Lesgeven in de teams wordt als meer uitdagend gezien, omdat studenten veel gerichtere en moeilijkere vragen over de leerstof stellen.

Kortom, het aanbieden van een keuze biedt voor een faculteit met weinig personeelsmiddelen wel de mogelijkheid om enkel lesgevers in te zetten voor begeleiding in kleinere groepen, wanneer studenten deze vorm van begeleiding appreciëren en er zelf voor kozen.  De resultaten plaatsen ook de huidige discussie over het motiveren van studenten in leeractiviteiten in een nieuw perspectief. De gevolgen voor studenten, lesgevers en beleid worden verder nog in detail besproken in de paper.

Download de paper hier.