studiedag accounting education

Studiedag Accounting Education 2018: Gamification

De faculteit Economie en Bedrijfskunde (Universiteit Gent) nodigt u uit op een studiedag voor leerkrachten met als thema ‘Gamification’. De studiedag wordt georganiseerd in samenwerking met de masterstudenten TEW. De inhoud sluit perfect aan bij de leerplannen ASO en TSO.

Legotruck game

Dit actief spel simuleert targetcosting en laat zien hoe een managementtheorie relevant is voor een bedrijf. De leerlingen werken in teams om een probleem (productontwikkeling) op te lossen. Zij monteren zelf een vrachtwagen met lego en berekenen de productkosten ervan op basis van ‘activity-based costing’. Daarna is het de bedoeling om de kosten van de truck te verlagen door middel van een herontwerp, afhankelijk van bepaalde klantvereisten en kwaliteitsbeperkingen. Dit spel biedt een unieke gelegenheid voor leerlingen om actief te werken aan een redesign-oefening. Kruip als leerkracht in de huid van de leerlingen en ervaar het zelf …

Ratio-analyse

Wat is het effect van het gewijzigde schema van de jaarrekening en het minimum algemeen rekeningstelsel (sinds 1 januari 2016) op de ratio-berekening. We vertrekken vanuit concrete voorbeelden uit het secundair onderwijs.

Duga

Duga is een mobiele, educatieve app waarbij spelers het tegen elkaar opnemen in een uitdagende omgeving via vragen over de leerstof. Het spel verhoogt de betrokkenheid en kan zowel binnen een cursus als vakoverschrijdend gebruikt worden. Meerdere vraagtypes zijn mogelijk: slider, order, syllables (duid de lettergrepen aan), drag & drop, multiple choice, true/false en outcome (duid aan op een figuur). Spelers krijgen zicht op het leerproces via de learn-o-meter en krijgen feedback bij elke vraag. Durft u gamen?

Hot topics in accounting

In deze sessie zal de lesgever ingaan op enkele actuele onderwerpen en/of topics waar bijzonder veel vraag naar is vanuit het secundair onderwijs.

Onthaal
Legotruck game (prof. dr. Patricia Everaert en dr. Evelien Opdecam)
Koffiepauze
Ratio-analyse (prof. dr. Heidi Vander Bauwhede)