teamgestuurd leren
Op basis van ons onderzoek merken we dat 'teamgestuurd leren' tot hogere slaagkansen en meer succes bij de studenten leidt.

Studiedag Accounting Education 2016: Team learning

Leerlingen leren op veel verschillende manieren, maar ze leren vooral als ze op een actieve wijze bij de les betrokken worden. Actief leren neemt diverse vormen aan. Eén van deze vormen is teamgestuurd leren. In deze actieve leervorm worden studenten in kleine groepjes opgesplitst, waarin ze samen oefeningen uitwerken onder begeleiding van een coach. Op basis van ons onderzoek, merken we dat deze leervorm tot hogere slaagkansen en meer succes bij de studenten leidt.

Wij implementeerden teamgestuurd leren de afgelopen vijf jaar in de eerste bachelor toegepaste economische wetenschappen. In de sessie Together Everyone Achieves more, presenteerden we het implementatieproces van teamgestuurd leren. We hebben ook de voor- en nadelen van teamgestuurd leren op basis van veldonderzoeken toegelicht en we openden de discussie over het aanbieden van diverse leertrajecten aan leerlingen. Tot slot boden we ook het nodige advies.

De nieuwe boekhoudwetgeving: Ondernemingen waarvan het boekjaar start na 31 december 2015 moeten een jaarrekening opmaken volgens de nieuwe boekhoudwetgeving (BS 18 december 2015). Concreet werden de criteria voor het bepalen van een grote en kleine vennootschap aangepast en een nieuwe categorie kleine ondernemingen werd geïntroduceerd, namelijk de micro onderneming. In deze presentatie werden de inhoudelijke aanpassingen toegelicht, hierbij kwamen onder andere de gewijzigde structuur van de balans en resultatenrekening en het verdwijnen van de uitzonderlijke kosten en opbrengsten aan bod.

Workshops

Google Drive: Hoe Google Forms didactisch inzetten? Een workshop, waarbij de toepassingsmogelijkheden van google forms stapsgewijs werden uitgelegd. Testen afnemen van leerlingen, leerlingen actief laten meewerken op computer (thuis, klasomgeving), zonder de mailbox te overladen met bestanden.

Excel en toepassingen: Hoe oefeningen boekhouden samen met de leerlingen in de les opbouwen, aan de hand van een Excel template. De aangeboden template bevat reeds de nieuwe elementen van de boekhoudwetgeving. Een tweede illustratie omvat het snel opmaken van nieuwe opgaven rond het factuurschema.

Klassite: Tips en trics om zelf een klassite op te bouwen. De mogelijkheden van Google Sites kwamen hierbij aan bod. Deze technologie werd gebruikt om leerstof in zelfstudie te verwerven (flipping the class room) of verder uit te diepen. Het vormt dé manier bij uitstek om te differentiëren tussen de leerlingen. Maak zelf filmpjes met bijvoorbeeld screencast-o-matic en verwerk ze in een YouTube editor.

Hoe apps gebruiken binnen de klascontext? Hoe omgaan met nieuwe media in een klasomgeving? De studenten SLO economie geven uitleg over concrete ervaringen met verschillende apps in de lessen economie en boekhouden. De pro’s en contra’s werden hierbij meegegeven, alsook pasklare tips om zelf te experimenteren met de apps. Tijdens de workshop werden de apps gedemonstreerd.

13u00
Onthaal
13u30
Together Everyone Achieves more (dr. Evelien Opdecam en prof. dr. Patricia Everaert)