7 mythes about cooperative learnring

Zeven mythes over groepswerk ontkracht

Opdecam, E. and Everaert, P. (2018). Seven disagreements about cooperative learning. Accounting Education, 27(3): 223 – 233.

Vandaag de dag werken studenten intensief samen in teams met hun leeftijdsgenoten. Niettegenstaande, komt er ook veel kritiek op werken in groep. Dit artikel beschrijft zeven mythes die bestaan rond coöperatief leren.

(1): ‘Groepswerk wordt vak gekozen om de verbetertijd voor docenten te verminderen’. Jammer genoeg komt dit wel vaak voor in de praktijk, maar dit mag eigenlijk niet de initiële reden zijn om groepswerk in te voeren. Coöperatief leren biedt immers vele voordelen biedt, zoals het bevorderen van diepe vormen van leren, het verbeteren van zelfmanagement, het verbeteren van de leerprestatie,  etc.

(2): ‘Studenten in groep zetten, zorgt er automatisch voor dat ze een team worden’. Dit is echter niet altijd zo, aangezien de vaardigheid om samen te werken in team niet zomaar ontstaat. Studenten moeten aangeleerd worden hoe ze met elkaar moeten communiceren, hoe ze tot een consensus kunnen komen en hoe er progressie kan gemaakt worden in een discussie om het team project tot een goed einde te brengen.

(3) ‘Team werk heeft een positief effect op de tevredenheid van de student’. Dat is zeker niet altijd het geval, want sommige studenten hebben een afkeer voor groepswerken en hebben negatieve ervaringen opgebouwd ten aanzien van werken in groep. Coöperatief leren op zich zal hun tevredenheid niet beïnvloeden, maar als lesgever is het belangrijk om te benadrukken waarom er een vorm van groepswerk toegepast wordt.

(4) ‘Free riding is onvermijdelijk bij team werk’. Dit klopt niet. Studenten zelf laten kiezen tussen individueel leren en coöperatief leren levert in ons onderzoek in beide groepen gemotiveerde studenten op.

(5) ‘Peer assessment lost alle problemen op ’. Ook dit is zeker niet zo. Peer assessment garandeert niet dat elke student op een eerlijke manier beloond wordt.  Ons onderzoek leert dat coöperatief leren perfect kan werken in een omgeving, waarbij peer assessment en andere vormen van evaluatie overbodig zijn.

(6) ‘Het begeleiden van team werk is een fluitje van een cent’. Dit is echter niet het geval, aangezien docenten het groepsproces moeten begeleiden en ondersteunen, om ervoor te zorgen dat de groep functioneert en elk lid tot leren wordt aangezet. De coachende rol van de docent staat hier centraal.

(7) ‘Team werk vermindert de individuele werklast van de studenten. Integendeel, studenten spenderen in realiteit meer tijd bij groepswerk dan dat ze zouden doen wanneer ze de taak individueel maken. Een lesgever moet in het achterhoofd houden dat de werklast bij een degelijk ontwikkelde team taak veel groter is dan enkel maar het opsplitsen van de taak in verschillende deeltaken per groepslid.

Positieve en aangename ervaringen rond coöperatief leren bestaan binnen accounting education, maar het vraagt een inspanning van docenten om terug te keren naar de basisvoorwaarden voor succesvol coöperatief leren: positieve afhankelijkheid, individuele verantwoordelijkheid voor elk lid, het ontwikkelen van sociale vaardigheden, face-to-face interactie en het managen van het groepsproces.

Download de paper hier.