sanac

Patricia Everaert
Werner Bruggeman
Gertjan De Creus

Dit was, voor zover wij weten, de eerste case, die de techniek van “Time-driven Activity-based costing” aan de hand van een gevallenstudie uitlegt aan studenten.

Sanac Inc: van "Activity-based costing" naar "Time-driven Activity-based costing" - Een casestudy

Everaert P, Bruggeman W, De Creus G. Sanac Inc.: from ABC to time-driven ABC (TDABC)—an instructional case. Journal of Accounting Education 2008;26:118–54.

In deze case willen we de nieuwste techniek binnen kostprijscalculatie, nl. die van “Time-driven Activity-based costing” uit te leggen aan de hand van een concrete case in een reële bedrijfscontext.

Het bedrijf (hier Sanac, distributeur van pesticiden, meststoffen en allerlei tuinartikelen) zat met een groot probleem om de correcte kostprijs te berekenen, omdat er doorheen het jaar steeds wisselende volumes aan orders waren (hoogseizoen versus laagseizoen) en omdat het bedrijf geconfronteerd werd met enerzijds bijzonder grote orders en anderzijds zeer kleine orders.

Een traditioneel kostprijsmodel bracht geen soulaas.  Ook activity-based costing bleek hier niet te werken.  Daarom koos het bedrijf tenslotte voor het Time-driven activity-based costing model.

Download de paper hier.