Duga

From Intention to Action: Nudging Initial Adoption and Subsequent Use of Gamified E-Learning Tools in Higher Education

https://doi.org/10.1007/s10758-025-09925-8

Wuyts, S., Everaert, P. & Opdecam, E. From Intention to Action: Nudging Initial Adoption and Subsequent Use of Gamified E-Learning Tools in Higher Education. Technology, Knowledge & Learning (2025). https://doi.org/10.1007/s10758-025-09925-8

Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van gamified e-learning apps kan zorgen voor betere leerresultaten, maar studenten maken er om diverse redenen vaak onvoldoende gebruik van. In deze studie kregen 1.014 eerstejaars bachelorstudenten accounting toegang tot een vrijwillige, gamified self-testing app, DUGA, ontwikkeld door ons onderzoeksteam. We toetsten of een set doelbewust ontworpen nudges (informatieve boodschappen, reminders en sociale prikkels) studenten kon helpen om de stap te zetten van goede intenties naar het daadwerkelijk gebruiken van de app om hun kennis te testen en zich voor te bereiden op het examen.

Kort samengevat:
• De nudges verhoogden de kans dat studenten de gamified app voor het eerst adopteerden.
• Bij de gebruikers verhoogden de nudges ook het aantal gespeelde vragen (m.a.w de frequentie van gebruik).
Specifieke, doelgerichte nudges kunnen cognitieve en motivationele barrières verlagen die anders het gebruik van gamified e-learningtools belemmeren.

Onze resultaten suggereren dat het integreren van doordachte nudging-strategieën kan helpen om het onderwijspotentieel van deze gamified tools beter te benutten, vooral in grote inleidende vakken zoals accounting.

Lees meer.

Sara Wuyts, Prof. Dr. Patricia Everaert, Prof. Dr. Evelien Opdecam