gender en examenformat

Neal Arthur

Het lijkt er bijna op dat jongens op één of andere manier een “zesde” zintuig hebben om meerkeuzevragen op te lossen.  Deze gave hebben we veel minder gevonden bij de meisjes.

Gender en prestaties bij examens accounting: invloed van het examenformat

Arthur N., Everaert P., 2012, Gender and performance in accounting examinations: Exploring the impact of exam format, Accounting Education, an International Journal, Vol. 21, Issue 5, pp. 471-487, doi: 10.1080/09639284.2011.650447

Dit onderzoek gaat dieper in op de vraag of het toenemende gebruik van meerkeuzevragen bepaalde studentengroepen - de vrouwelijke of de mannelijke studenten - zou bevoordelen.

Op basis van de gegevens van Belgische studenten onderzoeken we het bestaan ​​van een gendereffect door de relatieve prestaties van mannelijke en vrouwelijke studenten te vergelijken bij zowel multiple-choice als open vragen in het examen financiële boekhouding. De aanleiding voor de studie is de toename van het aantal studenten in boekhoudkundige richtingen, de verandering in de gendermix in deze richtingen en het maatschappelijk debat over de meest geschikte manieren van evaluatie.

We komen tot de bevinding dat vrouwelijke studenten algemeen beter presteren dan mannelijke studenten in de beide examenformats, maar het verschil is minder groot bij de meerkeuze-examen dan bij de examens met open vragen.

Dit zou er kunnen op wijzen dat het format met meerkeuze vragen de mannelijke studenten meer bevoordeelt dan vrouwelijke studenten. De resultaten blijven dezelfde, ook als we de vergelijking beperken tot meerkeuzevragen en open vragen die over dezelfde inhoud gaan.

Het lijkt er dus bijna op dat jongens op één of andere manier een “zesde” zintuig hebben om meerkeuzevragen op te lossen.  Deze gave hebben we veel minder gevonden bij de meisjes. Verder werd het afnemende resultaat gevonden voor zowel undergraduate als postdoctorale studenten. Deze resultaten moeten degenen die betrokken zijn bij de beoordeling stimuleren om voorzichtig te zijn bij het plannen van het type beoordeling dat wordt gebruikt bij de evaluatie van studenten.