Teaching

Authors:

Laura Claeys
Prof. dr. Patricia Everaert
Prof. dr. Evelien Opdecam

Datum:

Teaching is not just about content, but also about how that content is framed

First impressions matter: teaching approaches to introduce accounting in secondary education

https://doi.org/10.1080/03055698.2025.2502449

Inleidende vakken spelen een belangrijke rol in hoe leerlingen een vakgebied gaan zien. Toch is er nog weinig bekend over hoe het vak accountancy voor het eerst wordt aangeboden aan leerlingen in het secundair onderwijs. Deze studie onderzoekt welke didactische benaderingen leerkrachten hanteren bij de introductie van accountancy. Op basis van diepte-interviews met 19 leerkrachten uit het secundair onderwijs worden vier duidelijke benaderingen onderscheiden: (1) De theoretische aanpak, waarbij het vak start met de uitleg van begrippen zoals de balans en haar onderdelen; (2) De verhalende aanpak, waarin een fictief bedrijf als kapstok dient om boekhoudkundige concepten toe te lichten; (3) De financiƫle invalshoek, waarin de nadruk eerst ligt op eigen vermogen en schulden, voordat er een breder financieel overzicht wordt gegeven; en (4) De juridische benadering, waarin vooral het wettelijk kader en de maatschappelijke relevantie van boekhouding worden belicht. De analyse brengt verbanden in kaart tussen kenmerken van leerkrachten en de door hen gekozen aanpak. Deze bevindingen bieden waardevolle inzichten in hoe het vak accountancy wordt gepositioneerd in het begin van de leerloopbaan en vormen een basis voor toekomstig onderzoek naar effectieve didactiek binnen technische vakken.

Met dank aan: Leerstoel Samen impact 

Lees meer.