A Little Push in the Back

Eva Blondeel
Prof. dr. Patricia Everaert
Prof. dr. Evelien Opdecam

Nudging students to better learning behavior

Een duwtje in de rug: Studenten nudgen om uitstelgedrag, aanwezigheid en de mate van lesvoorbereiding te verbeteren

Blondeel, E., Everaert, P., and Opdecam, E. (2023). A Little Push in The Back: Nudging Students to Improve Procrastination, Class Attendance and Preparation. Studies in Higher Education, https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2288170.

Deze studie onderzoekt (1) de verandering in uitstelgedrag gedurende het semester en (2) of een nudging interventie uitstelgedrag kan verminderen, aanwezigheid tijdens de lessen en voorbereiding van de lessen kan verhogen en daardoor kan leiden tot een betere score op het examen. Nudges dienen als subtiele duwtjes in de rug van studenten om hun gedrag te sturen richting gewenste uitkomsten, in dit geval minder uitstelgedrag, meer aanwezigheid tijdens de les, en meer voorbereidheid voordat studenten naar de les komen. Een ‘random assignment to treatment’ experiment werd uitgevoerd tijdens de oefeningenlessen van een eerstejaars bachelorcursus accounting (N = 211). De ene groep studenten ontvangt vijf verschillende nudges gedurende het semester, de controle groep ontvangt geen nudges.

Resultaten tonen aan dat uitstelgedrag toeneemt in het eerste deel van het semester, gevolgd door een daling in uitstelgedrag naarmate het semester vordert. Het simpelweg aanbieden van nudges aan studenten levert geen gunstige effecten op. Echter, studenten die op meer verschillende nudges klikken, hebben minder uitstelgedrag, zijn vaker aanwezig tijdens de les en komen meer voorbereid naar de les. Bovendien leidde het verminderde uitstelgedrag en de toegenomen voorbereiding, veroorzaakt door intensief klikken op de nudges, tot betere scores op het examen van het vak. Deze studie informeert lesgevers accounting over de verandering in uitstelgedrag gedurende het semester, biedt hen informatie over het effect van nudging op uitstelgedrag, en toont aan hoe nudges geïmplementeerd kunnen worden in een accounting cursus.