Studiedag AE 2021

Studiedag Accounting Education - 2021

De studiedag Accounting Education gaat door op donderdag 29 april 2021

Gezien de huidige corona-maatregelen wordt deze studiedag integraal online aangeboden.

Programma

  • 09.00 u.  Verwelkoming door professor Evelien Opdecam
  • 09.15 u.  Businessplan (mevr. Stefanie De Bruyckere)
  • 10.45 u.  Pauze
  • 11.00 u.  Hoe geef ik online boekhouden? (Accounting-team)
  • 12.00 u.  Pauze
  • 13.00 u.  Verwelkoming door professor Patrick Van Kenhove, decaan
  • 13.15 u.  Hot topics in accounting (prof. Jan Verhoeye)
  • 14.30 u.  Workshop 1 (naar keuze)
  • 15.30 u.  Pauze
  • 16.00 u.  Workshop 2 (naar keuze)
  • 17.00 u.  Einde

Inhoud

Businessplan

De mini-onderneming is al lang een vaste waarde in vele klassen. Alvorens je de mini-onderneming opstart, maak je eerst een businessplan op. De opmaak van een businessplan ondersteunt ook startende ondernemers in hun strategische beslissingen. Het ontbreken van dergelijk plan is één van de redenen van faillissementen. In deze sessie bieden we een gestructureerde aanpak aan en bespreken we stapsgewijs de opbouw van een businessplan. HOGENT heeft in samenwerking met UGent een workshop uitgewerkt waarbij een businessplan kritisch geanalyseerd en geëvalueerd wordt. Deze workshop wordt uitgebreid toegelicht en het nodige materiaal wordt ter beschikking gesteld.

Hoe geef ik online boekhouden?

Welke aanpak verkiezen leerlingen? Wat zijn de do's en don'ts als je boekhouden online geeft. Ons Accounting-team deelt haar good practices: werken met de iPad, alternatieve visualisaties, gebruikmaken van kennisclips, ...

Hot topics in accounting

In deze sessie zal de voorzitter van de CBN ingaan op enkele actuele onderwerpen waar bijzonder veel vraag naar is vanuit het secundair onderwijs.

Workshops

Kennisclips binnen economie en boekhouden (door mevr. Véronique Leuntjens en prof. dr. Evelien Opdecam)

Plots werd alles anders: onderwijs werd blended waarbij afstandsonderwijs werd gecombineerd met contactonderwijs. Ons vakdidactisch team doorliep hetzelfde proces en deelt in deze sessie haar ervaringen en praktische tips. Zij brengen veel voorbeelden op basis van experimenten met onze studenten. Uit een bevraging van de Vlaamse scholierenkoepel bij leerlingen secundair onderwijs blijkt dat de helft van de leerlingen het liefst afwisselend afstandsonderwijs en contactonderwijs heeft. De 'switch' is nog maar pas begonnen... Klaar om deze 'switch' samen vorm te geven?

Boekhouden op basis van het nieuwe wetboek: Oefeningen (door mevr. Elke Minnaert en prof. dr. Patricia Everaert)

Help ik moet de rubriek kapitaal schrappen! En het MAR is ook heel erg gewijzigd. Wij voorzien voorbeelden van jaarrekeningen en oefeningen binnen het nieuwe wettelijke formaat!

Ondernemerschap in het onderwijs: best practices (door dr. Davy Vercruysse en mevr. Lize Vanderstraeten)

Ondernemerschap in de klas is een hot topic waarrond er reeds heel wat gebeurt. Ook aan UGent is er onderzoek naar ‘entrepreneurschip education’ en meer bepaald over de rol van geslacht in dit hele debat. Wij gaan hier dieper op in en voorzien ook voorbeelden om te gebruiken in de klas.

Beeldbank link met het leerplan (door mevr. Eva Blondeel en mevr. Stefanie De Jonge)

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Doorheen de jaren hebben we heel wat beeldfragmenten met een duidelijke link naar het leerplan verzameld. Deze beelddatabank wordt uitvoerig toegelicht en gedeeld met de aanwezige deelnemers.

Ipad in het secundair onderwijs, hoe kunnen we dat gebruiken? (Door mevr. Laura Claeys en mevr. Amelie Vanhove)

Online lesgeven is in het huidige en toekomstige lesgebeuren niet meer weg te denken. Het inzetten van o.a. een IPad in de les biedt hierbij vele mogelijkheden. Tijdens deze workshop wordt het gebruik van een IPad en bijhorende applicatie toegelicht en verduidelijken we hoe u, als lesgever, hiermee aan de slag kan. 

Deelname is gratis, maar online inschrijven is verplicht. Inschrijven kan vanaf 1 april 2021.