PhD Defense Eva Blondeel
Essays on Enriching Learning Experiences in Accounting Education: Dealing with Procrastination

Public PhD defense: Eva Blondeel

Op dinsdag 12 maart 2024 stelde Eva Blondeel haar doctoraatsonderzoek voor in het kader van haar publieke doctoraatsverdediging, waarbij ze een doctoraat behaalde in de Toegepaste Economische Wetenschappen. 

Met dit doctoraat onderzoekt Eva uitstelgedrag bij eerstejaarsstudenten accounting en zoomt ze in op de effectiviteit van verschillende oplossingen om uitstelgedrag te verminderen en zo de slaagkansen van studenten te verhogen. 

Uitstelgedrag is een belangrijk topic om te bestuderen, aangezien het een barrière vormt die studenten weerhoudt van het bereiken van hun volledige potentieel, met eerstejaarsstudenten als voornaamste slachtoffers. De plotselinge vrijheid en verantwoordelijkheid die het universiteitsleven met zich meebrengt, zorgt vaak voor een verlies aan structuur, resulterend in uitstelgedrag met de daarbij gepaard gaande negatieve uitkomsten van lagere prestaties en vertraagde studievoortgang als gevolg. Volgens het doctoraatsonderzoek kunnen de hoofdoorzaken van uitstelgedrag worden onderverdeeld in drie categorieën: enerzijds gebrek aan studievaardigheden, motivatie en zelfeffectiviteit (persoonlijke aspecten), anderzijds sociale activiteiten en een gebrek aan structuur binnen de universiteitscontext (externe aspecten), en tenslotte de moeilijkheid, de hoeveelheid of een gebrek aan structuur binnen het vak (vakspecifieke uitdagingen). 

Uit het doctoraatsonderzoek bleek dat aanvullende online oefeningen aanbieden gedurende het hele semester de zelfeffectiviteit van studenten verhogen, hun testangst verlagen (d.i. angst voor het examen) en de examenresultaten verbeteren. Tussentijdse testen stimuleren daarnaast het gebruik van deze online oefeningen doorheen het semester, wat leidt tot minder uitstelgedrag, en verhogen de academische prestaties. Studenten een duwtje in de rug geven via ‘nudges’ of subtiele herinneringen, moedigen hen daarbovenop aan tot consistent studiegedrag zoals meer naar de les komen, meer voorbereid naar de les komen, en minder uitstellen, met een positief effect op hun academische resultaten als gevolg.

Wil je graag meer weten over dit onderzoek? Aarzel dan zeker niet om verder contact op te nemen met Eva