Studiedag Accounting Education: nieuw wetboek vennootschappen en verenigingen
Deze studiedag zal doorgaan op 08/10/2020. Deze studiedag zal online gegeven worden.
Programma:
- 08u30 Onthaal
- 09u00 Verwelkoming door professor Evelien Opdecam
- 09u15 NABO: Nieuwe aanpak boekhoudonderricht (mevr. Laura Claeys, professor Opdecam en Professor Everaert)
- 10u15 Pauze
- 10u45 Boekhouden op basis van het nieuwe wetboek vennootschappen en verenigingen (professor Patricia Everaert)
- 12u00 Pauze
- 13u00 Verwelkoming door professor Patrick Van Kenhove, decaan
- 13u10 Warmer welkom (mevr. Elke Minnaert en dhr. Grégory Maes)
- 13u45 Hot topics in accounting (professor Jan Verhoeye)
- 14u30 Workshop 1 (naar keuze)
- 15u30 Pauze
- 16u00 Workshop 2 (naar keuze)
- 17u00 Einde
Geef in uw inschrijving hieronder aan welke workshops u wenst te volgen.
De studiedag is gratis, maar inschrijven is verplicht.
Workshops:
Minionderneming (prof. dr. Patricia Everaert en mevr. Eva Blondeel i.s.m. masterproefstudenten)
In het kader van hun masterproef, hebben twee studenten handelswetenschappen een draaiboek uitgewerkt om een webshop op te zetten. Wat zijn de verschillende stappen die je moet doorlopen om de webshop te ontwikkelen? Hoe stel je het financieel plan op? Hoe zullen de goederen geleverd worden bij de eindconsument? In deze sessie laten we jullie kennis maken met het volledige pakket en leren jullie de do's and don'ts kennen bij het opzetten van een mini-webshop.
Games: Klimaat en inkomensongelijkheid (mevr. Elke Minnaert en mevr. Laura Claeys).
Er zullen twee spelen aan bod komen in deze sessie. Het eerste spel gaat over het klimaat. Het is duidelijk: de leerlingen staan klaar om te vechten voor het klimaat, maar hoe ver gaat hun kennis nu eigenlijk? Kunnen zij het verband tussen het klimaat, het milieu en onze economie goed inschatten? Tijdens deze actieve workshop komen verschillende economische thema's binnen de klimaatopwarming aan bod. Er wordt een tool aangereikt om een gefundeerde klasdiscussie op te zetten over het klimaat en de economische impact ervan.
Daarnaast zal ook het spel inkomon toegelicht worden. Met dit bordspel zullen de leerlingen inkomensongelijkheid aan den lijve ondervinden. Belangrijke keuzes in het kader van budgetbeheersing zullen moeten gemaakt worden. Volgende thema’s komen spelenderwijs aan bod: Lorenz curve, personenbelasting, sociale zekerheid, armoedebestrijding, …
Financieel plan voor Besloten vennootschappen, coöperatieve vennootschap en naamloze vennootschappen (mevr. Els De Wielemaker)
De wet verplicht oprichters van vennootschappen om een financieel plan op te stellen. Dit plan wordt overhandigd aan de notaris bij oprichting. Dit betreft geen nieuwe verplichting, maar nieuw is wel de bedoeling van de wetgever om deze verplichting te versterken. De minimale inhoud van het financieel plan is voortaan vastgelegd en komt in deze workshop grondig aan bod.
Educatieve master economie 2.0 en inspirerend mentorschap (prof. dr. Evelien Opdecam)
De educatieve master economie 2.0 bracht veel veranderingen met zich mee. Er wordt binnen de educatieve master gerichter ingezet op differentiëren en activerend leren. Verschillende tools (ontwikkeld door de studenten) zullen tijdens deze workshop gedeeld worden. Daarnaast wordt er ook ingegaan op het mentorschap binnen de stagebegeleiding. Het mentorschap-model wordt uitgelegd en besproken.