team learning

Evelien Opdecam
Hilde van Keer
Fanny Buysschaert

De teamgerichte leermethode resulteerde in betere prestaties in vergelijking met de klassieke klassikale methode bij studenten van hetzelfde geslacht en gelijke leercapaciteiten.

Voorkeuren voor en gevolgen van teamgericht leren versus klassikaal leren bij eerstejaarsstudenten Economie

Opdecam, E., P. Everaert, H. Van Keer, and F. Buysschaert. 2013. “Preferences for Team Learning and Lecture-Based Learning Among First-Year Undergraduate Accounting Students.” Research into Higher Education 55 (4): 400–432.

Deze studie onderzocht de voorkeur van studenten voor team-gestuurd leren en het effect van team-gestuurd leren op de leerprestaties van studenten. Deze studie legt de link tussen karakteristieken van de student en zijn/haar voorkeur voor bepaalde leermethodes (studievoorkeur). Informatie betreffende de studievoorkeur kan lesgevers in het hoger onderwijs helpen om de juiste leertechniek te kiezen en om beter in te spelen op de noden en de behoeften van de studenten. Voorgaand onderzoek heeft de relatie tussen studievoorkeur, gender en voorkennis reeds aangetoond. De relatie tussen studievoorkeur, motivatie en leerstrategie daarentegen, werd nog niet onderzocht. Bijgevolg, heeft deze studie enerzijds motivatie, leerstatie, gender en voorkennis opgenomen, met de bedoeling om een profielkaart te creëren voor studenten die kiezen voor team-gestuurde of plenaire oefeningen. Anderzijds, wordt het effect van team-gestuurd leren op examen score onderzocht. Een quasi-experiment werd georganiseerd voor studenten in de eerste bachelor in de Economische Wetenschappen, in de toegepaste Economische Wetenschappen en de toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur (Universiteit Gent).

Studenten (n = 291) konden kiezen tussen team-gestuurde oefeningen en plenaire oefeningen. De resultaten tonen aan dat in vergelijking met de plenaire sessies, meer meisjes kiezen voor team-gestuurd leren. Ook trekken we in de team-gestuurde conditie voornamelijk studenten aan met een lager bekwaamheidsniveau. De team-gestuurde studenten zijn in vergelijking tot de plenaire groep, meer intrinsiek gemotiveerd, maar hebben minder zelfvertrouwen (i.e. geloof dat het eigen kunnen zal resulteren in een positieve uitkomst). Bovendien zijn de team-gestuurde studenten meer op zoek naar hulp vanwege lesgevers en medestudenten. De resultaten tonen echter aan dat team-gestuurd leren leidt tot een stijging in examenscore, in vergelijking met de plenaire oefeningen, zelfs wanneer wordt gecontroleerd voor het initiële verschil in bekwaamheidsniveau en het verschil in gendersamenstelling tussen beide condities.

De resultaten tonen ook aan dat de stijging in examenscore niet werd geëvenaard voor de andere vakken en dat het experiment geen negatieve impact heeft op de scores van de andere vakken tijdens het betreffende semester. We kunnen hieruit dan ook besluiten dat team-gestuurd leren, ook op universitair niveau, een adequate leermethode is. De implicaties van deze studie voor de studenten en docenten en voor het institutioneel beleid worden verder besproken.

Bekijk de paper hier.