Teamlearning versus lecture-based learning

Evelien Opdecam

De studenten melden een significant hogere graad van tevredenheid en een positievere leerervaring bij het teamgericht leren tegenover het klassikaal leren.

Verbeteren van de tevredenheid van eerstejaarsstudenten Economie door het teamgericht leren

Evelien Opdecam and Patricia Everaert (2012) Improving Student Satisfaction in a First-Year Undergraduate Accounting Course by Team Learning. Issues in Accounting Education: February 2012, Vol. 27, No. 1, pp. 53-82.

Deze studie vergelijkt het welbevinden en de leerervaringen van de team-gestuurde studenten met het welbevinden en de leerervaringen van studenten uit de plenaire sessie. Een post-experimentele vragenlijst met open en gesloten vragen wordt afgenomen (n = 353).

De studenten melden een significant hogere graad van tevredenheid en een positievere leerervaring bij het team-gestuurd leren tegenover het leren in grote groep. Er wordt meer tijd gespendeerd aan de cursus boekhouding bij het teamgestuurd leren, hetgeen dan ook resulteert in hogere cijfers bij het eindexamen. Belangrijk is dat de twee condities niet verschillen met betrekking tot ervaren werklast of de transparantie betreffende de verwachtingen naar eindevaluatie. Studenten in beide condities weten wat van hen verwacht wordt en ervaren de werklast op een gelijke manier. Dit laatste is zeer interessant, omdat de team-gestuurde studenten wel significant meer tijd spenderen aan het vak in vergelijking met de studenten in de plenaire sessies. Team-gestuurd leren zet studenten bijgevolg aan om tijdens het jaar meer tijd aan accounting te spenderen, terwijl ze de werklast als gelijk ervaren.

Een analyse van de open vragen, leert ons dat beide leertrajecten als nuttig en leerrijk worden beschouwd. De stimulans om wekelijks voor te bereiden wordt beschouwd als de belangrijkste sterkte van het team-gestuurde traject, terwijl een algemene en gedetailleerde uitleg van de oefening beschouwd wordt als het grote voordeel van de plenaire sessies.

Deze studie draagt bij aan het verbeteren van het boekhoudkundig onderwijs door een manier voor te stellen om teamgestuurd leren te implementeren in een omvangrijke studentengroep.

Bekijk de paper hier: https://doi.org/10.2308/iace-10217