target costing

Dan W. Swenson

Studenten leren op een aangename en ervaringsgerichte manier hoe beslissingen of aanpassingen in de ontwerpfase een invloed hebben op de latere kostprijs van het product.

"Legogame": Simulatie van het kostenproces in het ontwerp en de ontwikkeling van een product

Everaert P., Swenson D., 2014, Truck Redesign Case: Simulating the Target Costing Process in a New Product Design Environment, Issues in Accounting Education, vol. 29, Issue 1, 61-85, doi: 10.2308/iace-50623

Dit simulatiespel is een mooi voorbeeld van actief leren.  Het spel is gebaseerd op een trainingsessie, die o.a. door Boeiing werd gegeven om ontwerpers aan te tonen dat door creatieve ideeën heel wat kosten kunnen worden gespaard.

Door vrij vroeg in de ontwerpfase een inschatting te maken van de productiekostprijs – hier gaat dit over de kostprijs van de onderdelen en de kost voor assemblage – kunnen kleine ingrepen in het ontwerp de latere productiekostprijs drastisch doen dalen.

Een schoolvoorbeeld hiervan is het reservoir voor de sproeivloestof in de wagen.  Vroeger hadden we er eentje vooraan en eentje achteraan in de koffer.  Nu is dit één reservoir vooraan en is er enkel een klein slangetje voorzien om de vloeistof naar achter te brengen. Deze “kleine”  ingreep in het ontwerp levert dus een mooie kostenreductie in de productie op!

In dit spel moeten studenten een bestaande vrachtwagen herontwerpen, zonder in te boeten op de kwaliteit of de functionaliteit, maar ze moeten wel de kostprijs reduceren van 20.000 euro tot 15.500 euro.  Ze werken hiervoor samen in een aantal teams, die allen een eigen visie ontwikkelen hoe ze hun doelstelling kunnen realiseren. Zo ondervinden ze hoe bepaalde beslissingen in het ontwerpproces al belangrijke consequenties hebben over de latere kostprijs en rentabiliteit.

Studenten zijn bijzonder enthousiast over dit spel, omdat het op een heel ervaringsgerichte manier aangeeft hoe een ontwerpbeslissing een invloed heeft op de latere kostprijs. Ze ervaren hoe door creativiteit en vindingrijkheid producten kunnen worden ontworpen, die precies voldoen aan de eisen van de klanten (kwalititeit, functionaliteit, maximale verkoopprijs), zonder dat het bedrijf in kwestie producten op de markt brengt die sterk verlieslatend zijn.