voorkeuren leerstijlen

Satoshi Sugahara
Evelien Opdecam
Patricia Everaert

De Belgische studenten zijn meer individualistisch in het leren en meer geneigd om te leren door te doen terwijl de Japanse en Australische studenten liever leren door te kijken.

De impact van culturele factoren op de voorkeuren in leerstijlen bij studenten - Een globale vergelijking tussen Japan, Australië en België

Boland G., Sugahara S., Opdecam E., Everaert P., 2011, The impact of cultural factors on students’ learning style preferences: a global comparison between Japan, Australia and Belgium, Asian Review of Accounting, Vol. 19, No. 3, 243-265, doi: 10.1108/13217341111185155

Dit is een tweede paper over de voorkeuren in leerstijlen bij de studenten, maar deze studie werd uitgevoerd in een internationale context. Hier onderzoeken we de relatie tussen leerstijl voorkeuren en culturele factoren. De gegevens van onze Vlaamse studenten werden vergeleken met de gegevens van studenten uit Japan en uit Australië.

Er werden 244 universiteitsstudenten accounting ondervraagd in Japen, Australië en België. Hiertoe werd gebruik gemaakt van de leerstijlen van Kolb en de vijf culturele dimensies van Hofstede.

Uit de resultaten van dit onderzoek bleek dat de Belgische en Australische studenten meer individualistisch zijn in het leren en meer geneigd zijn om te leren door te doen (bijvoorbeeld in oefeningensessies), terwijl de Japanse studenten liever leren door te kijken (bijvoorbeeld luisteren naar de prof in een hoorcollege) dan door zelf dingen te doen. Daarnaast zien we dat onze studenten ook veel meer houden van abstract denken, dan van gevoelsmatig te experimenteren. Onze Australische studenten zitten telkens middenin.

Voor de paper verwijzen we naar: The impact of cultural factors on students' learning style preferences: a global comparison between Japan, Australia and Belgium